Közösségben lenni jó
Úgy tartják, a
gyerekek a legjobb kritikusok, amihez sajnos kétség sem fér. Őszinték és
sokszor kegyetlenek egymással. Már a legkisebbeknél is gyakori jelenség a ”nem
játszom veled”, ”te most nem vehetsz részt ebben a játékban”. Az óvodában kerül
először a gyermek csoportba, ott sajátítja el a társas viselkedés alapjait,
szabályokat, barátokat szerez. A barátok ilyen kisgyermekkorban még nagyon
változóak. Aki ma pajtás, az lehet holnap már ellenfél. Miért is van ez így?
Gondoljunk most egy pillanatra a saját életünkre, hétköznapjainkra. Sok ember
vesz körül bennünket, de nem mindenki szimpatikus, nem is lehetünk mindenkivel
egy hullámhosszon. A gyerekeknél ez pontosan így van. Viszont a gyerekek egyik
nagy fegyvere az őszinteség. Míg egy felnőtt ember sok látszatkapcsolatot tart
fenn, leplezve ellenszenvét, addig a gyermek ilyet nem tesz. Aki nem
elfogadható számára, azt elutasítja, kerek-perec. A szemébe mondja a másiknak,
hogy márpedig ma nem leszel a barátom. Lehet holnap igen, ha majd az
elvárásaimnak megfelelően viselkedsz. Ugyanis nem mehetünk el szó nélkül
amellett sem, hogy az óvodai csoportban minden gyermeknek más-más elvárása van
az óvó nénivel szemben. Türelmesen kell várni, míg sorra kerül, meghallgatják
őt. Ez is nagy kihívás egy kisgyermeknek. Míg jobb esetben otthon ő áll a
figyelem középpontjában, kívánsága viszonylag hamar teljesítésre kerül, addig
az óvodában várnia kell. Az érzelmek olykor megcsalják a gyermeket. Ha
folyamatosan azt érzi, hogy újra és újra ugyanannak a gyereknek teljesül
leghamarabb a kívánsága, őt hallgatják meg elsőnek, féltékenység alakulhat ki
nála, és amennyiben egy domináns, vezéregyéniségről van szó, a többi gyereket
maga mellé állítva fellázadhat óvodai társa ellen, aki állítólagosan
”kivételezésben” részesül. Itt történik meg a kiközösítés egyik típusa. Óvó
néni ”kedvence”nem lesz társ a közös játék során. Mindaddig biztosan nem, míg
fel nem oldják a megkülönböztető jelző alól.
A másik oldalon ott
vannak azok a gyerekek, akik azért kerülnek kiközösítésre, mert ”mások”. Nézzük
meg közelebbről a ”másságot” az én értelmezésemben.
Aki visszahúzódó,
zárkózott, többet él befelé, mint kifelé, vagyis introvertált, megéli a
pillanatot, számára fontos emberekkel osztja meg gondolatait, azokkal, akikben
megbízik, nem pedig a fél világgal, óvatos, nem szavaz bizalmat bárkinek, és
igen, aki számára nem szimpatikus, mondhatni taszítja őt a viselkedése, azzal
saját döntése alapján nem áll szóba, aki tiszteli a hagyományokat, ismeri az
élet kimondatlan szabályait is, és az szerint viselkedik…ilyen az az ember, aki
a mai modern életszemléletet alapján a ”más” kategóriába sorolandó.
Mikor az óvodában a
gyerekek összetalálkoznak egy ilyen kisgyermekkel, aki nem hajlandó ”beállni a
sorba”, tehát egyéniségként, a saját útját járja, először megpróbálják őt
átformálni, tehát a csoport tagjává
tenni, bármi áron. Mikor látják, hiába az igyekezet, akkor következik a
kiközösítés. Nem vagy hajlandó beolvadni közénk, azonossá válni velünk, akkor
elutasítunk. Kérdés, mit kezd ezzel a kisgyermek? Büszke arra, hogy nem adta
fel kialakulóban levő egyéniségét, csak azért, hogy egy csoport tagjává váljon,
vagy pedig elkezdi követni a többieket, akár a csínytevések terén is, mindezt
azért, hogy befogadják. Mennyi egyéniség, egyedi dolgokra képes gyermek adja
fel saját értékrendjét, alárendelődve a csoport akaratának!
Ott vannak azok a
gyermekek is, akik szegényebb családokba születnek, valamilyen testi hibával,
betegséggel, esetleg viselkedési problémákkal küzdenek. Tehát ”nem felelnek
meg” a standard elvárásoknak, mivel önhibájukon kívül kilógnak a sorból. Hány
ilyen szomorú esetet hallani, mikor kigúnyolják társukat a gyerekek, mert nem a
legdivatosabb ruhákban jár vagy a szülei nem tudták neki megvásárolni az
aktuális játékot, ami éppen trendi.
Belegondolt valaki
akárcsak egy percig is, hogy a szavak, a bántó kijelentések milyen mély sebeket
képesek okozni egy kisgyermek lelkén? Egy olyan kisgyermek lelkén, aki
önhibáján kívül kerül egy helyzetbe, amit a társai nem tolerálnak. Ki segít
ezeknek a gyerekeknek? Ki magyarázza el nekik, hogy ők is ugyanolyan értések,
mint a többiek? Sőt!
A társadalomban
mindig voltak és lesznek jók és még jobbak, nincs egyenlőség, bármennyire is ez
lenne az ideál. Nagyon sok múlik azon, hogy az ember mit gondol saját magáról,
hova sorolja önmagát. A kiközösítés önként is vállalható, a szónak olyan
értelmében, hogy nem szeretnék egy olyan csoport tagja lenni, ami engem nem
segít, nem érzem ott jól magam. A gyerekeknél persze árnyaltabb a helyzet.
Fontosnak tartom a csoport összetartó erejét, de azt gondolom, ez sem működik
magától. Több szinten kell segíteni a gyerekeket, hogy már az óvodában kellemes
légkörű, egymást elfogadó közösséggé váljanak. Az elfogadás nem egyenlő a
szeretettel. Elfogadlak olyanak, amilyen vagy, nem bántalak, békében élünk
egymás mellett, akkor is, ha mások vagyunk. Mert mindannyian különbözünk
egymástól. Egymást elfogadásának tanítása az otthoni környezetben kellene, hogy
elkezdődjön, az elsődleges szocializációs térben, aztán jönne a következő
lépcsőfok, az óvoda, ahol a gyerek kipróbálhatná, mit is tanult otthon, hogy
kell békében élni egymás mellett.
Figyeljünk
egymásra, szavainkra, tetteinkre, mert azon kívül, hogy bármit teszünk,
bennünket minősít, mindig szem előtt kell tartanunk mások érzéseit is, csak egy
pillanatra belegondolni abba, mit éreznénk, ha mi kerülnénk a másik helyébe,
válnánk kiközösített személlyé.
Tanítsuk meg
gyermekeinknek a helyes együttélés szabályait, ne csak a lexikális tudás legyen
fontos, hanem az érzelmi intelligencia fejlesztése is, mert az ember nem csupán
az eszével gondolkodik, hanem a szívével érez is!
Komentáre
Zverejnenie komentára