Meseterápia gyerekeknek
Tegnap a felnőtteknek szóló meseterápiáról írtam le gondolataimat, és itt az ideje, hogy szóljak a gyerekekkel zajló munkáról is.
Miután saját bőrömön is megtapasztaltam a meseterápia jótékony hatását, és a gyerekek nagyon közel állnak a szívemhez, nem volt kérdés, hogy kicsit tovább gondolva a folyamatot, kialakítok egy a Kincskereső meseterápiás módszeren alapuló, saját ötletekkel fűszerezett meseterápiás foglalkozást gyerekek számára.
A pedagógia, pszichológiai végzettség nagyon jól jött, hiszen a gyerekekkel való munkához sok türelem, kreativitás, szeretet kell, és jó ha az ember rendelkezik némi problémamegoldó képességgel is.
Az általam alkalmazott meseterápiás módszert bemutattam már több helyen, többek között a Csallóközi Könyvtárban, a Zalabai Zsigmond városi könyvtárban Somorján, a Mert nőnek lenni jó Polgári társulás által rendezett szeminárium keretein belül, illetve a FutuReg Polgári társulás szervezésében megrendezésre kerülő Gyermekek kisebbségben konferencián is.
A bemutatókat igyekszem színes képanyaggal fűszerezni, mert azt gondolom, az ilyenfajta foglalkozás jobban elképzelhető, ha látjuk a folyamatot képi formában is.
Röviden a foglalkozás célja a gyermek egyéniségének fejlesztése, annak segítése, hogy azzá válhasson, aki lenni szeretne, hogy ki tudja bontakoztatni, ami benne van. Az együtt töltött heti 1 óra során megtanulunk figyelni egymásra. Mivel kis csoportokban dolgozunk a gyerekkel, ezért kivitelezhető, hogy mindenkire jut idő, mindenki elmondhatja a gondolatait.
Megtanulunk együttműködni, megtanuljuk kezelni az érzéseinket, de ami a legfontosabb, elsőször is megtanuljuk felismerni azokat. Mert, amit nem ismerünk, hogy tudnánk kezelni?
Az érzelmi intelligencia fejlesztésére helyezem a fő hangsúlyt, annak a világnak a megismerésére, amit az iskola kevésbé képes fejleszteni, mivel a tananyag átadása, a lexikális tudás valahol még mindig előbbre való.
Játszunk, alkotunk, beszélgetünk, természetesen mesélünk, ezáltal elérve azt, hogy fejlődjön a gyermek fantáziája, szókincse, jobban meg tudja értetni magát, ki tudja fejezni mindazt, ami ott van a lelke mélyén.
Az egyik korábbi írásomban már kifejettem, hogy a gyermeki lélek egy mély óceán, mert sok mindent rejt. Olykor titkokat is, melyeket a szülőnek kell megfejteni. Egy -egy szó, mely nem bántó szándékkal született ugyan, mély sebeket képes ejteni, amit a gyermek magával cipel, és egy óvatlan pillanatban előtör.
Nagy hangsúlyt fektetek a játékra, mert a játék a gyermek alapszükséglete. A játék olykor spontán, tehát a tervezettől eltérünk, mert a gyerekek is beleszólhatnak a folyamatba, olykor pedig speciális játékokat játszunk, ami azért speciális, mert pedagógiai végzettségemből adódan tisztában vagyok velem, milyen területeken kell a gyerekeket fejleszteni.
Sok eszközt készítek én magam is. Az 1 óras fogalalkozást minimum 1 órás előkészület előzi meg.
Kezdéskor mindig üdvözöljük egymást, így tudnk megérkezni a varázskörbe. Tudni kell ugyanis,hogy nálam minden a varázslatról szól. Lehetséges, még én is gyermeki lélekkel rendelkezem.
Ezt követően játszunk, hangolódunk a mesére.
A mese mindig a központi részt, amit élőszóban mondok el a gyerekeknek, majd mebeszéljük a mesét, alkotunk a meséhez.
Mesék, mondókák szerves részét képezik a foglalkozásnak.
Ez utóbbi években Baka, Dunatőkés, Bős, Nyárasd óvodáiban tartottam meseterápiás foglalkozásokat, illetve VovoLandben. A játszóházban a szülők is részt vettek a foglalkozáson, így egész családias hangulatban zajlott.
A jövőben szívesen meglátogatom az óvodákat, mesélek a tevékenységemről az érdeklődőknek.
Szívügyem a gyerekekkel való munka, úgy gondolom, érdemes a mesei világban kalauzolni őket, hisz a mese olyan tulajdonsággal tudja felvértezni őket, melyekre életük során szükségük lesz.









Komentáre
Zverejnenie komentára